Aku

My photo
parit buntar, perak, Malaysia
kacak hansome baik dan comel itu aku

Sunday, June 19, 2011

Maktok Comel

Maktok Zauyah!


Asslamualaikum! Hello Weekend!..

Aku baru sahaja balik dari makan tengah hari bersama Nenek(MakTok sebenarnya) aku ja bentar tadi.. Jadi terdetik aku untuk upload gambar aktiviti aku dengan beradik lain bersama MakTok Zauyah yang comel ni!.
Selepas pemergian Arwah Tokwan aku tahun lepas hidup MakTok berubah serta merta., Tok dulunya selera makannya bernafsu tapi tidak lagi sekarang apabila tiap-tiap hari makan berseorangngan tanpa teman yang selalu memberi mengomen/memuji tentang masakannya. Lalukah selera makan kamu tiap-tiap hari macam tu?masak sedap pun takdak orang puji..masak angit apa tah lagi xdak sapa nak marah..Menangis sorang-sorang boleh la sebab teringatkan Arwah yang cerewet pasal masakan.

Setiap hari nenek ini menunggu anak cucunya pulang menjenguknya,"tak dapat tidur satu malam, tanya khabar jadila"dialog maktok yang aku reka*. Tiada apa yang diharapnya cuma sedikit perhatian dan kasih sayang yang ditagih Maktok. Jadi sudah menjadi tangungjwab Emak aku (Mak Shadah) sebagai anak sulung dan anak yang paling dekat untuk menjenguk maktok selalu. 

Bukan tak pernah ajak maktok untuk stay dekat rumah aku dekat Parit Buntar nih malah dah berbuih mulut aku memujuk Maktok "Tok jom la duk rumah iwan nih maktok, rumah iwan ni dekat dengan econsave tau..nanti iwan bawak tok p shoping"pujuk aku. Tapi nak buat macam mana kan orang tua memang susah untuk meninggalkan tempat yang banyak bagi kenangan padanya, tak kira kenangan itu manis atau pahit. Jangan cakap orang tua, bagi aku sendiri pun susah nak tinggal rumah yang aku stay sekarang ni. Bagi aku mungkin keselesaan yang menjadi main factor yang mendorong seseorang itu tidak mahu berpindah dari tempatnya selain faktor lain.



Aktiviti Bershoping

Yeah!..Ini yang aku nak cerita sebenarnya bukan cerita sedih diatas tu.. Ok lupakan yang tadi. Mari  bercerita pasal aktiviti faberet maktok aku nih!.Bagi maktok aku masa bershoping la masa yang akan buat maktok aku happy dan lupakan kesedihan..Aku dan sibling merupakan teman yang paling setia untuk teman maktok aku bershoping..Janji ada duit berjalan cari barang berejam pun dia kuat.. Mungkin tiada tanggungan lagi yang buat maktok gemar dengan aktiviti shoping ni, yela zaman dulu sangatlarh susah sebab Econsave pun tak wujub lagi..haha.. "Tok bukan apa, Tokwan hang dah takdak sapa nak bawak tok kan kalau beras,minyak ,milo dah habiskan...tu yang tok beli siap-siap ni.."haha.. Alasan bijak dari Maktok aku!

p/s ::Kepada kamu semua! Hargai larh mereka selagi ada masa.. Berjasala kamu selagi sempat.. Curi larh masa kamu untuk jengok walaupun sekejap..Jangan menyesal dihari kelak, masa tu air mata darah pun tak guna dah! 

= PEACE YA=

10 comments:

  1. opah aku pun duk datang rumah nih.. berjalan2 rumah anak cucu .. datang dr ipoh beb.. hahaha

    ReplyDelete
  2. tengok maktok teringat opah aku. Memang kalo sebut nk p shoping memang ceregas lah kan.

    1st time tgk maktok dah boleh agak dh. Ni mesti emak kepada mak shadah.

    ReplyDelete
  3. pergh..mak tok hebat bershoping ni...klau datang mid valley ni...jap tgh merenung...hehe..

    tringat plak nek aku kat kg...

    ReplyDelete
  4. Shedameor::mesti la..tengok cucu la..cucu comel maktok lagi comel..ahha

    Zulfikar Hazri::Wah..kampung hg ipoh ke??aku studi kat situ larhh!..kalau balik kmpung singah la jengok aku bawak ole2..haha..hargai la selagi mereka lagi ada kan..

    Lily::ya!memag tepat skli..memang mak mak shadah...mana hg tau>?dasat ekk..tok hg pon caragas ke bila sebut shoping??haha..sakit2 lutut suma sembuh kan..

    iniialahaku::haha..merenung apa??hahha..maktok aku boleh pusing larh midvaley tu..ahahah..

    ReplyDelete
  5. nenek ko comel + vogue woo..
    hehehe..

    ReplyDelete
  6. Vogue tu yang lawak tu..memang la..tgok cucu la..
    ahahha

    ReplyDelete
  7. sob sob sob :'( xtaw nape aku sedeh bace blog kau bale .

    ReplyDelete
  8. sayu lak bile bace ni. huhu!
    aku rindu opah aku.
    :(

    ReplyDelete
  9. anon::jangan sedih2 weh.. kita doakan la erk untuk opah2 nenek2 kita kan..

    Ily:: rindu kan??sama la

    ReplyDelete